Leren nu ziet er nu anders uit dan tien jaar geleden. Dat veranderende leerlandschap gaat alleen maar sneller veranderen. Het is de vraag of de huidige leermanagementsystemen (LMS) tegen die veranderingen bestand zijn. Op welke manier is leren dan wél klaar voor de toekomst? Met een Learning Experience Platform (LXP): het maakt leren persoonlijker, helpt je je eigen weg te vinden in alle leermogelijkheden en om gemakkelijk een leerecosysteem te creëren.
Het ideale leren gebeurt op de manier die jou het beste past, precies genoeg en op het moment dat het jou uitkomt. Je schaaft skills bij en doet nieuwe vaardigheden of competenties op. Denk aan Future Skills als flexibiliteit, digitaal zelfvertrouwen en samenwerken. Je werkt aan die skills via Focus Area’s en Learning Journeys. Learning Journeys zijn namelijk waardevoller dan leerpaden die vooraf zijn uitgestippeld. Kortom: met een LXP maak je leren effectiever, leuker en zorg je voor betere aansluiting bij de behoeften van de lerende. Hieronder geven we je 7 redenen waarom.
1: Omdat je met een LXP continu focust op skills: nu en in de toekomst
Stel: jij wilt je verder ontwikkelen in een bepaalde skill: een Focus Area, of ontwikkelgebied als ‘leiderschap’, ‘data-analyse’ of ‘projectmanagement’. Die Focus Area’s verken je aan de hand van Learning Experiences. Deze Learning Experiences lopen uiteen van ervaringen in een e-learning of een F2F-bijeenkomst tot ervaringen die je opdoet op je werkplek, want waar leer je nou meer dan in de praktijk? Daar maak je leren concreet: je doet iets voor, maakt een handleiding voor iemand anders, of wordt een coach voor een van je collega’s.
Zo maak je jezelf succesvoller of effectiever in je eigen werkomgeving en creëer je tegelijkertijd nieuwe kennis en inzichten voor jezelf. Dat laatste gebeurt vooral door je leerervaring sociaal te maken. Ga discussiëren over de video die je net hebt gezien, de blog die je hebt gelezen of de presentatie die je hebt gegeven. Het kan ook waardevol zijn om te horen hoe andere mensen jouw leerervaring koppelen aan hun eigen context.
Al die dingen zijn mogelijk in een LXP, waar je als gebruiker zelf je Focus Area’s kiest (of krijgt aanbevolen), Learning Experiences opdoet, content kunt uploaden en discussies nog levendiger maakt. Zo focus je continu op de skills die je nodig hebt in je werk en blijf je een leven lang leren.
2: Omdat LXP’s leren persoonlijk maken
Een learning experience platform past zich aan de behoefte van deelnemers aan. Stel dat jij en ik ons allebei storten op de focus area ‘leiderschap’; dan betekent dat niet per se dat jouw leeromgeving of dashboard er precies hetzelfde uitziet als dat van mij. Ook je leerervaringen kunnen van die van mij verschillen; misschien heb jij al een hoop ervaring en ik niet.
Daarom is het ook zo fijn dat de LXP aanbevelingen doet voor jou persoonlijk, gebaseerd op jouw gedragingen: waar klik jij veel op, welke onderwerpen vind jij interessant? Vervolgens vergelijkt het LXP dat met de gedragingen van anderen en doet aanbevelingen op basis van een algoritme. Zoals Netflix dat ook doet. Ook zelf kan je iets aan het LXP toevoegen. Stel dat je een handleiding maakt en uploadt, dan krijgen andere deelnemers die geïnteresseerd zijn in die Learning Experience dit ook te zien als aanbeveling in een Focus Area.
Daarnaast kan het zo zijn dat gelijkgestemde deelnemers bepaalde Learning Experiences interessant vinden (duimpje omhoog). Ook dat heeft invloed op die aanbevelingen, net als planning van anderen. Soms is het nou eenmaal voor de meeste mensen het handigst om eerst A en dan pas B te doen. Uiteindelijk wordt jouw eigen leerervaring in een LXP echt van jou.
3: Omdat je in een LXP je eigen Learning Journey creëert
Met een Learning Experience Platform heb je de mogelijkheid om zelf Learning Journeys te creëren. Stel: jouw Focus Area (skill, ontwikkelgebied) is ‘leiderschap’. Dan kun je jouw eigen Learning Experience helemaal zelf invullen. Om te beginnen kun je de naam van jouw Focus Area aanpassen: ‘leiderschap op mijn afdeling’. Vervolgens kan je de verschillende Learning Experiences die daarbij horen aanvullen en de volgorde aanpassen van het moment dat je ze uitvoert. Zo creëer je volledig je eigen Journey. En misschien zie je onderweg nog wel een aanbeveling waarvan je denkt: die voeg ik toe aan mijn journey. Lekker persoonlijk en custom made voor jou.
4: Omdat een LXP waardevolle aanbevelingen doet
Aanbevelingen: ze maken leren persoonlijker en voegen waarde toe aan jouw eigen leerervaring. Een LXP doet die aanbevelingen op basis van een algoritme en baseert zich daarbij op gedragingen van jou, op gedragingen van anderen met dezelfde interessegebieden en op waarderingen van anderen voor leerervaringen die jij mogelijk ook interessant vindt. Daarnaast is de onboarding van een deelnemer binnen een LXP eigenlijk één grote aanbeveling. Als een deelnemer voor het eerst in een LXP inlogt, dan krijgt-ie vragen voorgeschoteld: wat voor onderwerpen vind je interessant? Waar werk je in de organisatie? Wat weet je al? Voordat je dus überhaupt een nieuwe leerervaring opdoet, krijg je al de eerste aanbevelingen van het LXP, waarbij rekening gehouden wordt met jouw behoeften. Deze vragen kan je altijd weer opnieuw beantwoorden als er iets in jouw situatie is veranderd.
5: Omdat Learning Experiences belangrijker zijn dan alleen content
Een blog lezen, video bekijken, of een boek doorspitten, dat lukt iedereen uiteindelijk wel. Binnen een LXP gaat het om meer dan dat: het draait om de leerervaring die iemand zelf creëert. Wat gebeurt er in jouw hoofd? Daarbij is een stuk content – een artikel, een blog, een video – een voorwaarde: nieuwe kennis is nodig. Zo is het bijvoorbeeld handig om je van tevoren in te lezen als er theorie bestaat over effectief vergaderen (als onderdeel van jouw skill of Focus Area: leiderschap).
Vervolgens wordt jouw persoonlijke leerervaring op gang gebracht door een trigger: ga naar een vergadering en zoek uit welke vier dingen in jouw organisatie (in jouw eigen context) een vergadering effectief maken. En ga daarna in de discussie aan met andere LXP-deelnemers die waardevolle aanvullingen hebben. Dat bij elkaar maakt de ervaring effectief. Hoe meer je in je eigen context (op je eigen afdeling, in je eigen organisatie) doet, hoe beter. Die vergadering is er toch wel en als je er zit, zoek dan meteen uit hoe het beter kan. Van ervaring leert men.
6: Omdat een LXP open standaarden gebruikt (hier wordt het technisch)
Je kunt een Learning Experience Platform zien als een paraplusysteem dat boven al het leren hangt binnen een organisatie. Je kunt leersystemen eenvoudig koppelen en ervoor zorgen dat alle leerinformatie op één plek belandt. De ontwikkelingen in de wereld volgen elkaar in rap tempo op en zorgen ervoor dat het leermanagementsysteem dat je drie jaar geleden gebruikte, misschien nu nog wel actueel is, maar niet kan worden aangesloten op de andere tools die binnen jouw organisatie worden gebruikt. Een LXP daarentegen, werkt met open standaarden als xAPI, API’s en LTI, die eenvoudig te koppelen zijn met andere tools en data. En dat is van levensbelang om een duurzaam leerecosysteem te kunnen creëren.
7: Omdat je met een LXP je medewerkers succesvol maakt
Vaak ging (en gaat) het in organisaties als volgt: we willen succesvoller worden, dus we leiden onze medewerkers op. De cijfers uit een leermanagementsysteem moeten aantonen dat onze medewerkers daadwerkelijk nieuwe kennis en skills opdoen en dat kunnen we dan vrolijk in een rapport aan het management presenteren.
Gelukkig verandert de wereld. Inmiddels zien steeds meer organisaties het belang van succesvolle medewerkers in: zodra medewerkers het gevoel hebben dat een organisatie echt luistert naar hun behoeften, nemen ze meer verantwoordelijkheid, ontwikkelen ze zichzelf en worden zo vanzelf succesvoller, waar jouw organisatie dan weer baat bij heeft.
En als je dan met een one-size-fits all-leerprogramma komt, kun je je voorstellen dat niet iedereen daar even blij van wordt. Met een LXP zorg je ervoor dat de leerervaring precies bij medewerkers afzonderlijk past: je hoeft immers niet allemaal hetzelfde te doen om tot hetzelfde resultaat te komen, of om succesvol te zijn in een bepaalde skill. Voordelen: niet alle leertrajecten duren even lang (en kunnen dus ook veel korter zijn), medewerkers voelen zich meer gewaardeerd en zetten zich meer in voor jouw organisatie.