DE TOEKOMST VAN LOGISTIEK EN SUPPLY CHAIN MANAGEMENT

Posted by

HET INTERNET OF THINGS  EN BIG DATA

Het Internet of Things (IoT) is de connectiviteit die het mogelijk maakt dat slimme apparaten met elkaar praten. Het vormt de basis van het supply chain management (SCM) van de toekomst. Door het verzamelen en delen van informatie van en tussen apparaten, vormt het IoT het hart van big data en het zenuwstelsel van de supply chain. Zonder dit is SCM in wezen blind.

Het is bijvoorbeeld cruciaal dat producten end-to-end zichtbaar zijn om goede levering te garanderen, efficiëntie te verhogen, en verlies en verspilling te vermijden. Door de kracht van sensoren te gebruiken, en deze sensoren met elkaar te laten communiceren, kan de logistiek van de toekomst de transparantie garanderen waardoor bedrijven zich kunnen onderscheiden van de concurrentie.

Maar wanneer we praten over sensoren, bedoelen we veel meer dan RFID chips of GPS trackers voor vrachtcontainers. Sensoren worden geavanceerde apparaten die informatie verzamelen. In pallets met bederfelijke goederen kunnen ze waarschuwen voor extreme temperatuurschommelingen, zodat waren tijdens het transport niet bederven. Slimme sensoren in vrachtwagens geven aan wanneer ze onderhoud nodig hebben, zodat ze niet met problemen langs de weg komen te staan. Vrachtcontainers die weten wanneer ze open staan, vrachtwagens die aangeven wanneer ze ongewoon lang stationair draaien en slimme sensoren die weten waar al je bezorgers op een bepaald moment zijn – deze leiden allemaal tot kostenbesparingen en zorgen ervoor dat leveringen correct aankomen.

Je kunt het zien als een proces dat begint met het IoT en via dataverzameling in analyse overgaat, waardoor de klantgerichtheid verbetert. Het IoT is de lijm tussen verfijning en analyse, waardoor je als bedrijf betere service kunt bieden. Slimme sensoren worden de ogen die data genereren over de kwaliteit van de logistiek. Maar dit gaat niet alleen over de locatie van zendingen. Denk in plaats daarvan aan de hoeveelheid nieuwe informatie die ze kunnen leveren: hoe lang vrachtwagens stationair draaien, de gemiddelde en uiterste temperaturen tijdens het transport en hoe vaak bepaalde problemen voorkomen. Door deze data te analyseren worden de bedrijven van de toekomst efficiënter en kunnen ze hun klantenservice optimaliseren.

Leave a Reply

Your email address will not be published.