DE TOEKOMST VAN HET ONDERWIJS

Posted by

HET IOT GEBRUIKEN OM HET  ONDERWIJS TE VERBETEREN

De studenten van vandaag eisen onderwijs dat hen helpt om de vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn voor de banen van de toekomst. Door het automatiseren van eenvoudige taken, zoals het bijhouden van aanwezigheid, kunnen leerkrachten zich meer richten op de behoeften van de studenten. Ook wearables die  de mate van betrokkenheid van een student monitoren of een bril die ‘het leren zichtbaar maakt’ zijn handige hulpmiddelen die het leren kunnen verbeteren en de leraar veel werk uit handen kunnen nemen. Met de gegevens over het leerproces van een student kan men een gepersonaliseerd lesprogramma ontwikkelen en met kunstmatige intelligentie en  automatische leeralgoritmen kunnen vragen van studenten beantwoord worden. Hierdoor krijgen leerkrachten meer ruimte om zich te concentreren op de kwaliteit van hun colleges en de belangrijke begeleiding. VR en AR helpen studenten niet alleen om dingen te leren, maar ze ook te ervaren. Geavanceerde 3D-printtechnologie kan studenten zelfs helpen om een vreemde taal te leren. Kortom, de toekomst van het onderwijs wordt gedreven door innovatieve technologie

VIRTUAL REALITY HERVORMT HET ONDERWIJS

https://youtu.be/0MqgSE3sZa4

“We moeten beseffen dat onze kinderen bepaalde ervaringen moeten hebben om te kunnen worden wie ze moeten zijn. Virtual reality (VR) kan kinderen helpen om completer te worden en voorbereid op hun toekomst. VR is niet alleen leuk om te hebben, maar ook noodzakelijk. Docenten zien het belang er nog niet zo van, maar dat is een kwestie van tijd.”

Naarmate de conventionele onderwijsmodellen zich ontwikkelen en klaslokalen nieuwe technologieën omarmen, ondergaan de reguliere leermilieus een broodnodige facelift om leerlingen beter voor te bereiden op de toekomst van het werk. Het onderwijs vertrouwde van oudsher op een leerkrachtgerichte aanpak waarbij colleges centraal stonden. Tegenwoordig worden studentgerichte methoden gebaseerd op nieuwe benaderingen, waarbij virtual reality wordt ingezet om het leren te herstructureren. Gelukkig komt er ook in het onderwijs steeds meer erkenning voor VR en AR. Innovaties in het leerproces hebben tal van voordelen. Het maakt verschillende leerstijlen mogelijk en vergroot de betrokkenheid van studenten. Verschillende educatieve startups werken aan VR materiaal voor het klaslokaal, en geschat wordt dat de wereldwijde edtech (educational technology) markt in 2020 maar liefst $252 miljard zal bereiken.

VR-technologie is nog volop in ontwikkeling, maar het is al wel duidelijk dat de technologie zeer waardevol is voor leerlingen. Niet alleen om dingen te leren, maar ook om ze te ervaren. Het CAVE virtual realitysysteem, bijvoorbeeld, bestaat uit een headset, gekoppeld aan een datahandschoen, wat volledige ‘onderdompeling’ in een ervaring mogelijk maakt. CAVE staat voor ‘CAVE Automatic Virtual Environment’ – een “kubusachtige ruimte waarin beelden door een reeks projectoren worden weergegeven.” Deze projectoren zijn gericht op schermen die op meerdere wanden van de ruimte worden geplaatst, en de beelden die ze projecteren zijn alleen met een 3D-bril te zien waarmee ze 360° zicht hebben. Een dergelijke combinatie van interactie en totale immersie staat bekend als ‘telepresence’: een omgeving waarin gebruikers zichzelf volledig kunnen verliezen en, door het stimuleren van hun zintuigen, veel optimaler kunnen leren.

Ook zijn er al diverse VR-lessen ontworpen. Studenten in het San Francisco Unified School District en bij Polk County Public Schools in Florida zijn de eersten die gebruik maken van Nearpod VR-lesplannen. Met Google Cardboard kunnen studenten in first-person een rondleiding krijgen door het oude Egypte of bijvoorbeeld de omgeving van het Great Barrier Reef of Mars bezoeken. Met Google Glass kunnen studenten ook in real-time op virtuele excursie. De bril “maakt leren zichtbaar”, en is een geweldige manier om de betrokkenheid van studenten te vergroten. Het apparaat is uitgerust met een camera om foto’s te maken of video’s op te nemen en een oortelefoon die de stem van de gebruiker registreert en opneemt.

De ontwikkelingen op het gebied van VR betekenen dat alle studenten, ongeacht hun financiële situatie, dezelfde mogelijkheden hebben om te ‘reizen’ en de wereld te verkennen. Nearpod’s medeoprichter en CEO, Guido Kovalskys, is ook overtuigd van de voordelen van VR in het onderwijs. “Leerkrachten kunnen hun eigen VR-lessen samenstellen door met de Nearpod content tool te zoeken naar duizenden interactieve panoramische beelden. De mogelijkheden zijn eindeloos.”

AUGMENTED REALITY MAAKT LEREN NIEUW EN OPWINDEND

 “Uit studies blijkt dat augmented reality (AR) niet alleen de snelheid van  het leren en retentie van de lesstof verhoogt, maar ook de toegankelijkheid  binnen groepen leerlingen kan vergroten.”

– Jason Higgins, managing director van Harmony augmented reality studio

Het is duidelijk dat VR- en AR-technologieën nieuwe dimensies toevoegen aan onderwijs en leren.

werkt, met gedetailleerde schema’s van de mechanismen. Studenten kunnen via de app van Augment ook toegang krijgen tot modellen op hun eigen smartphone of computer, waardoor ze een beter begrip krijgen van de concepten die ze bestuderen.

Dit is een effectieve manier om betrokkenheid te stimuleren en concepten te verduidelijken. Prototypes en fysieke modellen zijn vaak duur en kunnen beschadigen of zoekraken. Met AR-apps hebben studenten op elk gewenst moment en vanaf elk apparaat toegang tot modellen en hebben ze zowel thuis, in de bibliotheek als in het klaslokaal toegang tot hun cursusmateriaal. Bovendien kunnen studenten objecten die de app herkent scannen en er een 3D-animatie of video van maken – waar dan ook weer extra informatie over het object aan toegevoegd kan worden.

AUGMENTED REALITY MAAKT LEREN NIEUW EN OPWINDEND

 “Uit studies blijkt dat augmented reality (AR) niet alleen de snelheid van  het leren en retentie van de lesstof verhoogt, maar ook de toegankelijkheid  binnen groepen leerlingen kan vergroten.”

Het is duidelijk dat VR- en AR-technologieën nieuwe dimensies toevoegen aan onderwijs en leren.

Door AR in lezingen en colleges te implementeren, hebben docenten de volle aandacht van hun studenten. Het overbrugt de kloof tussen de virtuele en fysieke werelden en stelt iedereen in staat om 3D-modellen te visualiseren “in de echte omgeving, in real time en op grote schaal”, waardoor de manier waarop we leren voor altijd zal veranderen. AR-apps zijn bijvoorbeeld fantastische presentatietools. Een docent op de medische universiteit kan Augment integreren in zijn lessen om te laten zien hoe een prothetische ledemaat werkt, met gedetailleerde schema’s van de mechanismen. Studenten kunnen via de app van Augment ook toegang krijgen tot modellen op hun eigen smartphone of computer, waardoor ze een beter begrip krijgen van de concepten die ze bestuderen.

Dit is een effectieve manier om betrokkenheid te stimuleren en concepten te verduidelijken. Prototypes en fysieke modellen zijn vaak duur en kunnen beschadigen of zoekraken. Met AR-apps hebben studenten op elk gewenst moment en vanaf elk apparaat toegang tot modellen en hebben ze zowel thuis, in de bibliotheek als in het klaslokaal toegang tot hun cursusmateriaal. Bovendien kunnen studenten objecten die de app herkent scannen en er een 3D-animatie of video van maken – waar dan ook weer extra informatie over het object aan toegevoegd kan worden.

Het maken van markeerplaatjes of ‘markers’ is een andere manier om AR in de klaslokalen te integreren. Markeringen dienen als signalen om AR-content op het oppervlak weer te geven. Leerkrachten kunnen zelf bepalen welke content ze gebruiken, waardoor de AR direct gekoppeld kan worden aan de inhoud van de les. Twee van de populairste apps op dit moment zijn Aurasma en Layar, en om ze te gebruikenhoef je alleen maar een account aan te maken. Er zijn ook printbare AR-werkbladen waarmee studenten thuis zelfstandig kunnen leren. Op die manier kunnen ze content bekijken wanneer en hoe ze dat willen. Via de International Society for Technological Education zijn allerlei printbare, op maat gemaakte AR-werkbladen te krijgen – voor elke leeftijdsgroep en voor allerlei vakken en onderwerpen.

3D-PRINTTECHNOLOGIE RICHT HET ONDERWIJS OPNIEUW IN

“Alle scholieren die met de 3D-printer gewerkt hebben zijn enthousiast over de mogelijkheden. Het feit dat je een concept of idee snel kunt omzetten in een 3D-product is een krachtig onderwijsmiddel.”

Leave a Reply

Your email address will not be published.