De interne HRD Academy: vijf tips voor kleine organisaties

Posted by

Een HRD Academy is in iedere grote organisatie wel terug te vinden. Toch is zo’n Academy niet alleen weggelegd voor grote organisaties. Ook voor kleine en middelgrote organisaties zijn de voordelen van een eigen HRD Academy groot. Maar we beginnen met de essentie: wat is het en waarom is het nuttig?

HRD Academy: wat is het?

Een HRD Academy is in essentie een verzameling leeractiviteiten die beschikbaar zijn voor de medewerkers van de organisatie. De meest bekende producten zijn vaak trainingen. Maar ook onboardingprogramma’s, e-learnings, intervisie of andere leervormen kunnen opgenomen worden in zo´n HRD Academy.

HRD Academy: waarom is het nuttig?

Om verschillende redenen kan een HRD Academy nuttig zijn. Ik noem er hier een paar:

  • Sommige leeractiviteiten zijn zo specifiek geënt op de organisatie an sich, dat alleen een interne oplossing mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een onboardingsprogramma of een evaluatiesessie.
  • Het verbetert de leercultuur, doordat een intern aanbod van leeractiviteiten stimulerend werkt.
  • Verlaging van de kosten, doordat centraal ingekocht kan worden. Het is bekend dat een incompany training meestal vele malen goedkoper is dan verschillende open inschrijvingen.
  • Verhoging van de kwaliteit, door te kiezen voor de juiste opleider. Want er zijn talloze opleiders, de één beter dan de ander. Door centraal in te kopen kies je voor de beste én bewaak je de consistentie in het geleerde. Voor sommige onderwerpen is het natuurlijk wel prettig als je in de organisatie één lijn volgt, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid of zelfs leiderschap.
  • Medewerker retentie: medewerkers zien ontwikkeling als één van de belangrijkste arbeidsvoorwaarden blijkt uit onderzoek. Het is dus zaak om die ontwikkelmogelijkheden serieus te nemen en met een HRD Academy zet je hier een goede stap in.

HRD Academy: tips voor het starten

Als je gaat starten met een HRD Academy kan dat best overweldigend zijn: waar begin je? Mijn belangrijkste tip zou daarom zijn: begin vooral klein. Een HRD Academy hoeft niet meteen de proporties van een kerstboom te hebben.

Tip 1: laat aannames achterwege en vraag het je mensen

We denken vaak wel te weten waar de medewerkers in de organisatie behoefte aan hebben. Als later blijkt dat er maar weinig afname is, dan zijn we toch teleurgesteld. Dit kunnen we voorkomen door goed onderzoek te doen. Voordat je de TNO belt voor een wetenschappelijk onderzoek: je kan het prima zelf. Er zijn diverse tools beschikbaar om een vragenlijst uit te sturen en die vragen zijn geen rocket science. Denk aan:

  • Hoe tevreden ben jij over je ontwikkelmogelijkheden?
  • Welke ontwikkelmogelijkheden zou jij op dit moment behoefte aan hebben?
  • Op welke onderwerpen zou jij je de komende jaren willen ontwikkelen?

Tip 2: Wat heeft de organisatie nodig in de toekomst?

Je hebt bij tip 1 de behoefte van de medewerkers uitgevraagd. Maar de organisatie zelf heeft natuurlijk ook behoefte aan ontwikkeling. Zo blijf je toekomstbestendig als organisatie. Zo kan het voor jouw organisatie in de toekomst belangrijk worden om naast de B2B activiteiten ook B2G activiteiten te ontplooien. Een leeractiviteit op het gebied van aanbestedingen zou dan geen overbodige luxe zijn.

Tip 3: Begin met de gemene deler

Waar hebben de meeste medewerkers behoefte aan in jouw organisatie? Start daarmee. Breidt daarna rustig uit. Niemand heeft iets aan een HRD Academy die gevuld is met een hele hoop activiteiten waar geen gebruik gemaakt van wordt.

Tip 4: Zorg voor aanbod in algemene vaardigheden

Algemene vaardigheden: helaas heb ik er geen beter woord voor. Wat ik hiermee bedoel zijn de vaardigheden die – ongeacht iemands werkzaamheden – ontwikkeling nodig hebben. Denk hierbij aan Self Awareness. Self Awareness gaat over jezelf, waar je goed in bent en wat je valkuilen zijn. Het ontwikkelen van Self Awareness heeft een grote positieve invloed op iemands functioneren. Andere voorbeelden zijn persoonlijke effectiviteit of het geven en ontvangen van feedback. Feedback heeft een grote invloed op onze ontwikkeling en daarmee een belangrijke vaardigheid. Toch vinden veel mensen dit lastig.

Tip 5: Zorg voor aanbod voor alle functiegroepen

Per functiegroep kunnen anderen wensen en behoeften zijn. Zorg ervoor dat de HRD Academy er voor iedereen is. Zo kun je voor managers een workshop Inspirerende Ontwikkelgesprekken toevoegen. Voor medewerkers op de productievloer zijn veiligheidstrainingen vaak belangrijk. En een andere groep in de organisatie is misschien wel weer gebaat bij Time Management.

Leave a Reply

Your email address will not be published.