Zet chatbots in om kennis te maken met nieuwe klanten.

Posted by

Vergeet al die papieren handleidingen. Door gebruiksaanwijzingen te geven met conversational design kun je je nieuwe klanten stap voor stap en zonder poespas kennis laten maken met jouw product of dienst. Met zo’n digitale assistent ben en blijf je altijd binnen handbereik en kun je écht relevant zijn vanuit de broekzak van je klant. 

Help nieuwe klanten met hun nieuwe product

Met een chatbot kun je nieuwe klanten op verschillende manieren helpen.
Hieronder zetten we er een paar centraal:

Eerste keer gebruik
Gebruik een chatbot om instructies en tips te krijgen voor de eerste keer dat je een product gebruikt.

Veelgestelde vragen
Deel vraaggestuurde informatie met gebruikers en bied snel trouble-shooting hulp.

Tips & trucs
Proactief informatie delen met klanten helpt hen om hun product beter te onderhouden.

Persoonlijke aanbiedingen
Help je klanten bij het vinden van de juiste accessoires en houd ze op de hoogte van promoties.

Drie redenen voor een chatbot voor nieuwe klanten

·       Introduceer klanten op een interactieve en vernieuwende manier met jouw product.

·       Wees 24/7 beschikbaar voor vragen over het nieuwe product. 

·       Creëer een nieuw digitaal touch-point voor de langetermijn om in contact te blijven. 

 

Nieuwe Nespresso machine, nieuwe vragen

De koffiemachines zijn een belangrijk onderdeel van Nespresso’s verdienmodel. Veel klanten die een nieuwe machine kopen hebben daarbij vragen: hoe zet ik een groter kopje koffie? Welke koffiesmaak vind ik het lekkerst? Wanneer moet ik het apparaat gaan ontkalken en hoe? Met een chatbot (uitgerold in alle Engelstalige landen) hebben we de traditionele gebruikershandleiding vervangen. Via de chatbot kunnen (nieuwe) consumenten meer leren over de koffiesmaken van Nespresso, stap-voor-stap handleidingen volgen, bestellingen plaatsen en vragen stellen.

Een chatbot voelt zich overal thuis

Je kunt conversational design op meerdere platformen inzetten. Ook smart advisors kun je daarom in verschillende vormen, op verschillende kanalen kwijt. Denk aan: Facebook Messenger, een eigen website, in een app of zelfs in slimme voice assistenten zoals Amazon Alexa, Siri en de Google Assistant

Leave a Reply

Your email address will not be published.