Denk niet aan het volgende kwartaal, maar aan de volgende generatie
Om te overleven in een veranderende wereld moeten bedrijven weten waarom ze doen wat ze doen. Straks draait het niet meer om geld, maar om betekenisvol zijn.
De wereld zoals we die kennen is voorbij en dat raakt iedere organisatie. „Problemen rondom het veranderende klimaat, het groeiende gat tussen arm en rijk. Maar er is ook een spirituele crisis, omdat veel mensen werk doen dat ze eigenlijk niet leuk vinden en waarin slechts een klein deel van hun potentieel wordt benut.”
Tel hierbij de snelle technologische ontwikkelingen op zoals kunstmatige intelligentie, internet of things en Big Data, en je snapt waarom steeds meer organisaties worstelen met de vraag hoe ze moeten transformeren om te blijven bestaan.
Dat is een „ongelooflijk moeilijke vraag” We moeten niet praten over ‘succesvolle bedrijven’, maar over ‘bedrijven met meerwaarde’. Dat is namelijk wat telt in de toekomst. „Er zijn veel organisaties die we succesvol noemen vanwege hun omzet of marktaandeel, terwijl ze tegelijk op significante schaal ecologisch of sociaal waarde vernietigen.”
Wil je overleven, dan is het van groot belang dat je organisatie een ‘moreel doel’ heeft waar ‘niet-onderhandelbare waardes’ aan gekoppeld zijn. Goede voorbeelden van dit soort organisaties zijn WakaWaka met zijn lamp op zonne-energie, Bundles waar je wasmachines en vaatwassers kunt huren en de Greyston Bakery met zijn open personeelsbeleid zonder sollicitatiegesprekken.
Om zo’n moreel doel te bepalen, moet je weten waarom je doet wat je doet en dat is nu juist een vraag waar de meeste bedrijven geen antwoord op hebben. „Ze zijn bezig met overleven. Ze focussen vooral op het volgende kwartaal en niet op de belangen van de volgende generatie. Terwijl jongeren juist werk willen doen dat van betekenis is, zoals dit jaar onder meer bleek uit een grote survey van Deloitte onder millennials.”